maandag 6 februari 2017

Mijn PressBoss - A4 Die cutting & embossing machine

Gaandeweg dat je verder komt in het kaarten maken zie je andere mogelijkheden, je krijgt andere ideeën en bemerkt je zelf  hoe je groeit in het kaarten maken. Daarbij verandert de hobbywereld steeds, zo komen er nieuwe hulpmiddelen, technieken en trends op de markt. Er komen steeds meer machines met andere mogelijkheden, dit stukje gaat over de PressBoss en wie weet komt er ooit nog, voor mij, een derde machine.  😉


Nellie Snellen Press Boss

Waarom ik nog een tweede machine erbij kocht? toen ik pas begon met kaarten maken, was dat zonder een snij/ embossing machine, voor dat moment was het voldoende. Na ongeveer één jaar begon het toch te kriebelen, ik wilde meer en kon mijn creativiteit niet meer kwijt in wat ik deed.
Na dat ik een crea beurs had bezocht en diverse machines had gezien, gingen er heel wat uurtjes van voorbereiding in zitten, kijkend welke machine ik wilde en wat kon de machine, natuurlijk zoals altijd: "Wat is de prijs?".

Je kunt het vergelijken als een man een nieuwe auto gaat kopen. 😉 Zo voelde het voor mij.

Het werd een Double Do XL, na ongeveer één jaar gewerkt te hebben met de Double Do XL, bemerkte ik dat de machine niet geheel was wat ik wilde. Ik was toen nog niet op de hoogte van alle "ins and outs" van het kaarten maken met een machine. Met de Double Do XL kon ik de stand van de walsen niet aanpassen en was het platform te klein voor grotere snijmallen en embossingfolders. 

Bij een open dag van Nellie Snellen in Sevenum gaven ze een demonstratie met de PressBoss, op dat moment koste hij € 99,-. Na 2 uur rondgelopen te hebben en veel wikken en wegen heb ik de Press Boss machine gekocht. Ik zie hem nu online bij de hobbyschop de Egel staan voor € 99.99 in de aanbieding. 

Wat ik zo fijn vind aan de beide machines die ik heb is dat er maar twee platen zijn om te snijden en te embossen , behalve de Double Do XL - daar heb ik 2 embossings matje en 1 dunner plaatje nodig om na het snijden te embossen. Ook dit verschilt weleens per machine.

Buiten de nieuwe TODO machine, heb ik dit bij geen andere machine gezien.

Zelf heb ik ook met de e-bosser gewerkt en vind het zeer onhandig met het stapelen van al de platen die nodig zijn om te snijden /embossen. Ook het omgekeerd leggen, van eerst de snijmal en dan het papier met de goede kant naar boven, is voor mij persoonlijk niet handig. Ik wil zien waar ik mijn snijmal neer leg op het papier en waar hij uitsnijd, of het nu papier is mét of zonder patroon.
De e-bosser heeft geen platform waar je de platen op kunt leggen persoonlijk vind ik dit onhandig.


Machine, hulpmiddelen en maten van de PressBoss zijn als volgt:

Het is een A4 maat en geschikt voor grote embossingfolders tot A4 formaat en grote snijmallen. Ook kun je een vol blad papier gebruiken en het heeft een platform. 
  • De machine is met uitklapbare platform waar je de snijplaat oplegt. 
    • Het platform waar je de snijplaat oplegt is groot genoeg lengte 39 cm en 22 cm breed.
    • Hoogte van de machine is 23 cm breed 32 cm
  • 1 witte snijplaat: 
    • maat 21 bij 31 cm dikte is 1.3 cm. 
    • de witte snijplaat is niet zo hard als de acrylic plaat.
  • 1 doorzichtige plaat, maat 21 bij 31 cm
  • 1 embossings matje, maat 21 bij 31 cm
  • Zuignapvoetstuk zorgt voor stabiliteit. 
  • In hoogte verstelbaar
    • Aan de voorkant van de machine zit een schuifje waarmee je de dichtheid van de walsen kunt instellen. 
    • Met deze functie kun je de meeste snijmallen, embossing folders en ook stansen van afwijkende diktes met de PressBoss gebruiken.
Tip: Gebruik 1 kant van de witte plaat uitsluiten voor te snijden ( doordat de witte plaat een dikte heeft van 1.3 cm kan hij niet krom trekken) de andere kant gebruik ik uitsluitend voor de embossen/ debossen om te ver komen dat je snijmallen indrukken krijgt op de achterkant van je papier.
De machine komt met een goed uitgelegde handleiding en deze is hier beschikbaar voor download

Hier volgt een video van Nellie Snellen over de werking van de PressBoss:



Persoonlijk vind ik het fijn om met de PressBoss te werken. Hij staat stevig op de tafel, en draait gemakkelijk.

Tevens is het prettig dat men de opening van de walsen kan in stellen, zowel voor het snijden als het embossen.
Tip: Ik heb verschillende merken embossings mallen en ze verschillen allemaal van maat en diktes. Als ik de kaart klaar heb vind ik het leuk om de enveloppe ook te embossen met een rand embossing folder of met een gedeelte van een gewone embossing folder.

Emboss gedeeltes van een envelop als laatste afwerking

Ik vind het leuk om de materialen die ik heb ook op een andere manier te gebruiken. De foto toont een kaart waarin ik verschillende embossing folders gebruikt heb.

Meerdere embossingfolders gebruikt op één kaart

Ieder merk embossing folder heeft een andere dikte, persoonlijk vind ik het fijn om proefjes te maken zodat ik kan zien welke stand van de machine het mooiste is voor deze embossingfolder. 
Tip: Ik heb mijn embossing folders voorzien van een sticker, met daar op het stand nummer van de machine om hem mooi te embossen/ debossen.
Ook ligt het eraan waar je de embossing mal neer legt op de plaat. Voor een gewone langwerpige en vierkante embossing folder leg ik hem in het midden van de plaat. Zo ontstaat er een gelijkmatige druk. Hoe verder je hem aan de zijkant legt hoe meer druk je aan die kant krijgt. De druk van de walsen is aan het zijkant hoger dan in het midden. 

Voor mij werkt het beter als de rand embossing folder in de lengte ongeveer 2 - 2.5 cm van de zijwand afleg. Ook hier geld" kijk even wat voor druk je wilt geven" zonder dat je de omtrek afdruk van de embossing folder in je papier / enveloppe ziet.

Emboste rand op de enveloppe

Het snijden met snijmallen voldoet bij de PressBoss. Bij fijnere stansen de Double Do XL omdat die meer druk geeft.

Ik vind PressBoss een fijne machine met meer mogelijkheden dan de Double do XL. Ik ben er tevreden over voor iedereen is dat anders. Er zijn heel wat machines in de handel verkrijgbaar als ik de machines van tegenwoordig bekijk dan hebben die nog meer mogelijkheden, waar je veel meer van je creativiteit in kunt leggen.

Heb jij tips over de PressBoss? Laat hier een reactie achter, ik lees het graag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===