vrijdag 3 juni 2016

Review: Craft Sensations Chipboard Reeks


Let op: De producten in dit bericht zijn gesponsord door Craft Sensations voor een review. Ik ontvang hiervoor geen financiële vergoeding. De producten zijn wel gratis aan mij geleverd, maar dat heeft geen invloed op mijn bevindingen. Ik geef altijd een eerlijk oordeel, dat gerelateerd is aan de prijs waarvoor het product in de winkel ligt.


Van Craft Sensations komt deze reeks van chipboard. Er zijn twee types beschikbaar:

  • Het alfabet in variatie van grootte voor € 0,59;
  • Verschillende figuren voor € 0,69.

Chipboard reeks 

Dit product is echt leuk om te gebruiken. Ik heb tests gedaan met verschillende producten en nagenoeg alle tests pakten goed uit.


Krijtjes op waterbasis gaven me zo’n leuke en heldere afwerking. Ben hiervan zeer onder de indruk. Ik heb hier gewerkt met Creall Silky 3-in-1 krijtjes, maar je kunt met alle krijtjes op waterbasis werken.

Chipboard figuur bewerkt met Creall Silky 3-in-1 en waterpenseel

Normaal gesproken zullen de lagen in chipboard loslaten als je er water op doet. Dat is hier ook het geval, maar als je niet al te veel water gebruikt en het goed laat drogen voordat je het aanraakt, is het best te doen. Bovenstaand figuur heb ik met de krijtjes bewerkt en daarna met een waterpenseel.


Wil je echter een meer distressed look, dan kun je wat meer water gebruiken.

Chipboard figuur vervormd, distressed en gekleurd met Creall Silky 3-in-1

Let er wel op dat je alleen op de punten meer water aanbrengt en niet over de hele figuur. Dat kan veroorzaken dat de gehele bovenlaag van de chipboard loslaat.


Ook wilde ik kijken of je het met stiften kunt bewerken. Zelf heb ik gekozen voor mijn favoriete Stabilo 68 pennen.

Chipboard figuur bewerkt met Stabilo 68 pennen

Toen ik de kleur aanbracht op de figuur dacht ik eerst: o nee, dat wordt niks, dat ziet er zo streperig uit. Maar toen werd het droog en zag je er niks meer van terug. Vond het resultaat echt goed.


Maar het leukste van het werken met Stabilo 68 pennen is dat je de kleur met waterpenseel kunt aanbrengen. Dus uiteraard heb ik dat ook getest.

Chipboard figuur bewerkt met Stabilo 68 pennen en waterpenseel
Hier had ik hetzelfde idee toen ik het aanbracht. Ziet er niet uit... maar wacht tot het droog is!! Dan komt er echt een pastelkleur voor de dag.

Aangezien ik voor alle vorige tests water gebruikt had, dacht ik: even aquarelpotloden proberen.


Chipboard figuur bewerkt met aquarelpotlood en waterpenseel
Eerst kleurde ik de figuur in met mijn aquarelpotlood. Dat vond ik al leuk, maar ik wilde ook weten hoe het eruit zou zien als ik het dan ook met water zou bewerken. Daarom heb ik op deze figuur de linkerzijde bewerkt met water. Dat geeft dan een duidelijk verschil aan.



Met oliepastel en waskrijtjes is de chipboard ook te bewerken.

Chipboard figuur bewerkt met Dorso oliepastel
Met oliepastellen lukt het wel, maar je moet er wel op letten dat het bewerken van de oliepastellen fijne korreltjes vrij laat komen. Die kunnen op je papier terechtkomen. Dus altijd eerst even alle korreltjes weghalen met een hard kwastje of een doekje.

Chipboard figuur bewerkt met Te Gekke Krijtjes
Ik ben niet zo onder de indruk van de bewerking met de Te Gekke Krijtjes. Misschien lukt het met een ander type waskrijt wel. Tenzij dit de 'look' is waar je voor gaat.


Embossen ging ook goed.

Chipboard figuur bewerkt met embossing poeder.
Het geeft een mooie afwerking als je de chipboard met VersaMark inkt of een embossing inkt insmeert en dan met embossingpoeder bewerkt. Ik denk dat je heel leuke 3D-versieringen voor kaarten kunt creëren als je de bovenstaande tests doet en er dan clear embossingpoeder overheen doet.

Met flockpoeder kun je ook een zachte afwerking creëren.

Chipboard figuur bewerkt met CreaPatch en flockpoeder
Als je een dun laagje Creapatch/ Modpodge gebruikt of lijm die doorzichtig opdroogt, kun je flockpoeder op je figuren aanbrengen. Dat geeft niet alleen textuur, maar voelt ook zacht aan.


Sprays en met water reagerende poeders werkten niet zo goed.

Chipboard figuur bewerkt met Brusho
Nu moet ik toegeven dat de kleuren zelf mooi zijn uitgevallen, maar omdat je met zulke poeder en sprays heel veel water of spray over de chipboard moet spuiten, komen de laagjes los.

Er zijn natuurlijk alternatieven.
  • Meng poeder met water of spuit de spray op een craft mat en breng de kleur met een penseel aan op de figuren.
  • Als je toch de laagjes laat loskomen, heb je meer laagjes om te kleuren.

Verder heb ik de chipboard niet getest met alcoholstiften, omdat ik die niet in huis hebt.

Tip: Alcoholstiften zijn nu te koop bij de Action.... Snel bij zijn, want ze zijn zo weg.

Mijn bevindingen


Aangezien je figuren en letters hebt in deze reeks en je er zoveel mee kunt doen, zie ik dit product als een aanrader. Vooral hobbyisten die mixed media-projecten doen, zullen blij worden van dit product. En de prijs is mooi meegenomen.

Dit is een aanrader.

"Eén product, vele mogelijkheden = de droom van elke hobbyist."

Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

10 opmerkingen:

  1. Vandaag staat de Action op de planning. Kijken of ze daar de stiften al hebben. Bedankt voor je tip!
    Ga lekker zo door! Ik kwam op je blo terecht doordat ik een review zocht van de stempels en stans van de Action. Sindsdien volg ik je.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn te horen dat je je hier thuis voelt.
      Ik denk dat de stiften echt snel gaat verkopen. Lekker shoppen dan Margriet.

      Verwijderen
    2. Gelukt, er lagen nog 3 pakjes. Ze lagen bij deze Action niet bij de kleurboeken/hobby materialen, maar hingen bij de schrijfwaren.
      Een medewerkster vertelde dat ze woensdag binnen gekomen waren. Er was een mevrouw geweest en die had 20 pakjes meegenomen! Ik ben blij met de laatste 3, ga ze morgen gelijk uitproberen!

      Verwijderen
    3. Ik dacht al dat dit snel zou gaan. laat je me weten hoe die werkt? Hopelijk haalt ze snel weer voorraad binnen

      Verwijderen
  2. Leuke vormen,en fijn dat ze op zoveel manieren gebruikt kunnen worden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het ook fijn om ermee te werken. Vooral toen ik begon met vervorming en zo meer. En de verbazing toen die droog waren. Wow!

      Verwijderen
  3. Hoi hoi Sandie,
    alweer een reden om naar de Action te gaan, heel mooi die figuurtjes!
    En stiften op alcoholbasis dat is ook goed nieuws!!!
    Liefs van Martha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas hebben ze een probleem met de leveranciers van de stiften. Ze krijgt maar ieder keer een stuk of 50 geleverd en dan is die zo weg en dan moet ze weer bestellen en dan moet ze weer wachten.... dus goed in de gaten houden.

      Verwijderen
  4. ik denk wanneer je eerst je chipboard figuurtjes met gesso behandelt ze beter water kunnen opnemen en dan niet zo gaan vervormen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, maar ik heb de review gedaan om de alternatieven te testen. Bedankt voor je reactie.

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===