dinsdag 10 mei 2016

Review: I Love My Style Tijdelike Tattoos

In een eerder bericht: Alternatief voor gold foil had ik het over de tijdelijke tattoos bij de Action. In het kort: Ik gaf aan dat deze € 0,89 kosten en te vinden zijn op de kinderafdeling van de Action. Ook kun je in dat bericht zien hoe je de tattoos overbrengt op je papier.

Nu wil ik een review schrijven over het resultaat met dit product op andere oppervlakken. Er zijn natuurlijk heel veel alternatieven voor papier/ karton en die hebben allemaal hun eigen structuur.

Belangrijk: Tijdelijke tattoos zijn verwijderbaar met alcohol of water & zeep. Let er dus op dat je niet later je afdruk verknoeit door er met alcohol- of aquarelstiften overheen te kleuren.



Als eerste heb ik het op vellum geprobeerd. De afdruk ziet er wel leuk uit.

Tijdelijke tattoo op vellum

Let wel op het volgende:
  • Water op vellum is bijna niet te doen. De vellum wordt wit en verliest de plastic bovenlaag. Het kan ook gaan krullen en dat krijg je bijna niet weg. Let er dus op dat je het rugpapier groot genoeg afknipt, zodat er geen water op de vellum komt.
  • De tattoo kan uitglijden, dus daar moet je goed op letten. Dit komt omdat het rugpapier glibberig wordt van het water. Dat moet ook, want daardoor komt de tattoo vrij.
  • De tattoo blijft wat langer plakkerig. Dus moet je deze een tijd laten liggen om goed te drogen. Zelf heb ik dat niet gedaan, maar je kunt waarschijnlijk een poeder of zo eroverheen doen met een penseel. Dit moet je dan wel zo spoedig mogelijk weer verwijderen.



Ik was zeer verrast door de fabric sticker sheets van Demo Creations. Ik had geen idee of dat zou werken met de tattoo of niet. Maar: ja, het is gelukt.

Tijdelijke tattoos op fabric sticker sheets

Let op het volgende:
  • Deze fabric sticker sheets kunnen hun vorm verliezen en niet strak op je papier geplakt worden. Als je het  heel voorzichtig doet lukt het wel.
  • Als je water gebruikt, kan het rugpapier van de fabric sticker sheet nat worden. Het is dan moeilijk te verwijderen.
  • Als het rugpapier van de tattoo te klein is gesneden, krijg je waarschijnlijk een eindresultaat zoals de rechtzijde van de afbeelding. Omdat ik bang was dat er water op de fabric sticker sheet terecht zou komen, heb ik daar wat minder water gebruikt. Daarom is het niet helemaal geplakt.



Ook heb ik het even geprobeerd met de printed adhesive cork van Made by Me. Dat is ook gelukt.

Tijdelijke tattoo op printed adhesive cork

Let wel op het volgende:
  • Je moet wat meer water gebruiken op het rugpapier van de tattoo, maar niet zoveel dat het op de kurk terecht komt. De kurk kan namelijk opzwellen en dat ziet er niet zo leuk uit.
  • Als je het rugpapier weghaalt, moet je eerst weer met het beschermende plastic of met een stukje waspapier eroverheen wrijven met je vinger. Dat helpt om een goede overdracht te krijgen.



Fotopapier gaf het resultaat dat ik verwachtte. Ik gebruikte een stukje fotopapier dat bewerkt was met pigmentinkt om te kijken hoe de tattoos het doen op bewerkte oppervlakken.

Tijdelijke tattoo op bewerkte fotopapier

Let op het volgende:
  • De tattoo kan uitglijden, dus daar moet je goed op letten (ook al genoemd bij vellum).
  • Ieder type fotopapier reageert anders met water. Let er dus op dat je het water niet op het fotopapier laat komen.



Structuurkarton bewerkt met acrylverf gaf een heel speels effect. De tattoo ging echt overal in en nam de structuur van de verf en het karton aan.

Tijdelijke tattoo op met acryl bewerkte structuur karton
Let op het volgende:
  • Om de tattoo de structuur van het karton en/ of de acrylverf te geven, moet je met een stukje waspapier of het beschermende laagje plastic eroverheen wrijven nadat je het rugpapier hebt verwijderd.



Handgemaakt papier is ook een verrassing voor me. Meestal gaat handgemaakt papier snel kapot bij het gebruik van water.

Tijdelijke tattoo op handgemaakte papier

Let op het volgende:
  • Zoals ik al zei: handgemaakt papier kan snel kapot gaan door water. Gebruik dus niet al te veel water of zorg ervoor dat het water niet op het papier komt.


Tenslotte kan ik melden dat ik hier fan van ben. Ik kan dit van harte aanbevelen. Het kost niet veel, is overal verkrijgbaar en er is een grote variatie aan tijdelijke tattoos.


"CreaBea's kunnen echt alles... zelfs met tattoos"


Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

2 opmerkingen:

  1. Hoi hoi Sandie,
    leuk dit idee van tijdelijke tattoos!!!!
    Ook in je onderstaande blogbericht staan leuke tips,
    in plaats van dure folie te kopen kan het dus ook met deze tattoos!!!
    Bedankt voor het delen!!!!
    Liefs van Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Martha,
    graag gedaan. In het hobby wereld moeten we elkaar helpen, en tips zijn altijd welkom. Daarom deel ik dit ook graag. ;)

    BeantwoordenVerwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===