woensdag 7 oktober 2015

Haal meer uit je stempels

Dagelijks krijg ik deze vragen: "Welke stempelmerken vind je het leukst?" en "Heb je veel stempels?"

Daarom dacht ik dat het goed zou zijn om er hier iets over te schrijven. Persoonlijk vind ik merken in het algemeen niks. Ik ga niet perse naar een winkel en zoek een merknaam uit. Een stempelset spreekt me aan of niet. Als die stempelset dan wel een merknaam heeft, dan is dat gewoon zo.

Mijn blog ben ik begonnen, niet alleen om mijn eigen creaties te delen, maar ook om mijn bevindingen over goedkope producten te delen, omdat je soms meer voor de merknaam betaalt dan voor het product. Ik geef wel eerlijk toe: ik ben me ervan bewust dat grote merknamen designers hebben. Meestal is design dan juist de hobby van die persoon.

Juist daarom zeg ik altijd: denk even buiten de lijnen. Wat kun je allemaal met een stempelset? Ben je iemand die iets gewoon gebruikt zoals het is, of haal je meer uit je stempelsets?

Toevallig had ik vandaag een stempelset van Marianne Design (Dutch Design EW2205) op mijn tafel liggen en ik dacht: laat ik even kijken wat ik er allemaal mee kan.

Nou, je zult denken: voor €6,95 heb ik 7 stempels. Dus net onder de € 1,00 per stempel.

Maar wat kun je er nu eigenlijk allemaal mee? Ben je nu echt gebonden aan het ontwerp en kun je het alleen voor bepaalde gelegenheden gebruiken?

Hobbyisten die al lang met stempels werken, weten al wat ik bedoel. Maar ik weet dat er ook beginners zijn die graag iets moois willen creëren, en het lijkt dan alsof je een plaatje alleen maar kunt gebruiken zoals weergegeven op de verpakking. Met dit bericht wil ik je graag laten zien dat je met een gewone set van 7 stempels maar liefst 22 (of meer!) motieven kunt creëren.



Zo haal je meer uit je stempels




Marianne Design - Dutch Design EWS 2205 € 6,95: meer dan 22 mogelijkheden

Voor deze uitleg heb ik gebruikt:

  • A4 karton
  • Marianne Design - Dutch design EWS 2205  
  • Stabilo pennen op waterbasis

Zo doe je dat...


Om te beginnen moet je het plaatje niet in zijn geheel bekijken, maar in losse onderdelen. Dus kijk naar de vormen.

Ik begon met de laatste stempel. Deze stempel heeft een vierkante buitenlijn. Daarbinnen heeft hij decoratieve lijnen. Dan is er nog een cirkel en ook nog tekst.

Vervolgens ga je met een Stabilo pen in de kleur van jouw keus over de lijnen van de vorm die je wilt gebruiken. Stempel die dan af.

Zo makkelijk is het. Gewoon de vorm natrekken en stempelen.

Dus wanneer je stempels wilt kopen, kijk dan niet alleen naar het plaatje, maar ook naar de vormen, want deze vormen kun je altijd gebruiken om een heel ander plaatje te creëren.


Tips!! 


  • In deze stempelset kun je meerdere stempels bij elkaar voegen. Er zit verschil in de grootte van de buitenste vierkanten, dus kun je deze ook nog in elkaar gebruiken, Dat heb ik niet op mijn voorbeeld gedaan, maar het is wel te doen.
  • Let erop dat je zorgvuldig met de pen over de vormen gaat. Ik heb dat niet gedaan, omdat het alleen om een uitleg ging en niet voor een kaart of project was. Maak ook je stempel goed schoon, zodat je geen afdruk van een vorige vorm krijgt.


"Let op vormen en niet alleen op een plaatje"

Disclaimer: Ik ben niet geaffilieerd met Marianne Design en krijg voor dit bericht geen vergoeding. 

Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

2 opmerkingen:

  1. Goede uitleg....
    voor mij is het ook erg belangrijk dat het erg goed stempelt...dus de kwaliteit,dat je mooie afdrukjes krijgt en met clear stempels doet de inkt er dan ook toe,sommigen doen het daar niet goed op.....
    Groetjes Holly.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Holly, Ja de stempel moet ook goed stempelen. Maar dat weet je niet vooraf. Ik had al een stempelset gekocht voor €23 (met bijhorende snijmallen) en die stempelde voor geen meter. Ik had alle type inkt gebruik en ook de nodige tips en trucs van bekende bloggers gevolgen niets helpt.
      toen ik dit wilt terug sturen? Ja hoor gooit dat €23 maar in de prullenbak want zelfs de fabrikant wou dit niet terug en ook niet mijn geld terug sturen. Ik denk dat dit de inspiratie voor mijn blog was geweest. ;) Maar je krijgt ook vaak stempels die goedkoper zijn en toch ook goed afdrukken.

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===