vrijdag 24 juli 2015

Project: De Huyskamer kinderdagverblijf Deel 2 - Benzinepompjes en krijtbord

Voor degenen die het (nog) niet weten, dit project heb ik voor de overzichtelijkheid in drie delen gedaan.

Deel 1 vind je HIER en dat gaat hoofdzakelijk over tips en ongeplande verrassingen.

Het tweede deel van het project gaat hoofdzakelijk over de benzinepompjes en het krijtbord.

Rode benzinepomp zonder handvat
Met gekleurd blokjes ingelijst
Krijtbord























Benodigdheden:
  • Hardhout (voor buiten)
  • Grondverf (sneldrogend voor binnen en buiten)
  • Metallic verf (had ik al staan in de schuur - dus draagt niet bij tot de kosten)
  • Schoolbordverf
  • Kleuren verf (had acrylverf staan in kleuren - dus draagt niet bij tot de kosten)
  • Figuurzaag / handzaag (handzaag alleen voor recht zagen; niet te gebruiken voor bloemen)
  • Zaagjes voor hout
  • Afplaktape
  • Kwasten
  • Verfrollers
  • Zelfgemaakte mallen
  • Verwijderbare lijmspray (optioneel)

Werkwijze 

Benzinepompjes

Zelfgemaakte mal

Eerst heb ik een tekening gemaakt van wat er gemaakt moest worden en daarna even uitgerekend hoe groot het moest worden. Daarmee heb ik toen gewerkt om mijn mal te creëren. Op overtollig behang heb ik alle maten aangebracht, en toen de mal uitgesneden. Aanvankelijk zou het alleen gaan om één benzinepomp, maar het project is later uitgebreid naar twee benzinepompen, een krijtbord en vier krijtbordbloemen.

Zagen

We hebben bij Gamma Bouwmarkt een houtpaneel gekocht. Omdat we voordeelpassen hebben, konden we bij Gamma gratis het paneel gedeeltelijk op maat laten snijden. Dus de lengte en breedte van de benzinepompen en de krijtborden konden wel, maar de bloemen moesten echt met een figuurzaag gedaan worden. Dat moesten we dus wel zelf doen.

Hier kwam de verrassing van de dag... Ik heb mijn figuurzaag uitgeleend aan onze buurman, hij was niet thuis... dus... er kwam geen figuurzaag voor de dag. Mijn neef heeft toen voor ons alleen de vierkantjes met de handzaag gedaan. Wel een geluk dat er die dag zoveel mensen waren die allemaal hun eigen ervaring hadden met klussen.

De algehele klus hebben we toen toch niet kunnen afmaken, maar dat was niet erg, want de verf moest toch eerst drogen.

Verven

Begin met een goede grondverf.
  • Kies voor grondverf die sneldrogend en dekkend is. Dit draagt bij aan de duurzaamheid van je eindproduct. 
Wij hebben gekozen voor een lichte kleur, dan worden de andere kleuren helderder. 

Omdat we met meerdere klussers waren, was het makkelijk om de mal op zijn plaats te houden terwijl iemand anders de kleuren aanbracht. Was ik alleen geweest, dan zou ik eerder een verwijderbare lijmspray gebruikt hebben of heel veel afplaktape. 



Zondag is bij ons een rustdag. Dus geen klussen enzovoorts. Daarom heb ik maandag weer alles opgepakt. 

Er moet nog een laag rood bij
Er moet nog een laag groen bij,
en de letters en blokjes
moet er nog bij
Mijn nicht wilde de benzinepompjes dus in rood en groen, met blokjes waar de kinderen zelf de cijfers kunnen invullen. Dat moet dus in krijtbordverf. Maar ik denk dat dat niet gaat, tenzij ik de blokjes afplak alvorens ik de vernis eroverheen doe.

Voor het woord Benzine had ik ook een deel van de oorspronkelijke mal. Daarmee heb ik de letters afgetekend en vervolgens ingevuld met zwarte verf.





Handvatten

Ik moet alleen nog de handvatten maken en met touw aan de benzinepompjes vast maken. Daarvoor moet ik even een schets opzoeken en daarvan een mal maken. Maar aangezien hardhout kan splinteren, moet ik een alternatief zoeken. Ik heb wel een idee om ze met gewoon MDF te maken en dit dan alleen heel goed te bewerken met grondverf, kleur en vernis.


Krijtbord
Krijtbord. Nu met zijn tweede laag. 

Aangezien dit al op maat is gesneden, valt er bijna niets aan te doen. Op advies heb ik drie lagen verf op de ondergrond gedaan omdat het gaat om krijtverf voor binnenshuis die buiten komt te staan.










Nu heb ik ook wat blokjes bij Opnieuw & Co. gekocht die in regenboogkleuren geverfd worden en dan als lijst of kader eromheen geplakt worden. Zien de foto's hieronder.

Houten blokjes
Afmeting en montering
van de blokjes





Gelukkig heb ik ook en handige man. Hij heeft heel veel geholpen en ik ben er enorm blij van.





Halverwege gemonteerd
















Tot zover deel 2. Deel 3 gaat over de krijtbordbloemen en is binnenkort beschikbaar.


 "Geduld leer je aan, maar dit werkt alleen als je interesse hebt in wat je doet." 
Editor: Elske Kerkhof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===