maandag 6 juli 2015

DIY bloemenstencil

Gestencild met een diy stencil
In mijn collectie designer papier heb ik een heel leuk patroon van bloemen. Dat zou leuk zijn om als stencil te gebruiken, dacht ik.

Eerst ben ik even gaan bijkletsen met Google. Er zijn allerlei manieren om een stencil te maken.

Je kunt bijvoorbeeld met je snijmallen en -machine (handmatig of elektronisch) veel leuke patronen maken. Ik had alleen geen bloemen in mijn collectie van snijmallen.

Een andere optie is om ponsen te gebruiken. Dat lukt niet zo makkelijk omdat ik heel veel last van mijn pols heb.

De derde optie is met een hobbymes. Nu zul je denken dat een hobbymes je pols net zoveel belast, maar dat valt op zich mee.

Een houtbrander met een scherpe punt snijdt zo door een plastic transparant vel en werkt veel makkelijker dan een hobbymes, maar die heb ik niet.





Wat heb ik gebruikt 


Designer papier als motief




  • Verpakking (extra plastic transparant vel van stempelset)
  • Designer papier
  • Stift
  • Hobbymes (met een nieuw mesje)








Zo heb ik het gedaan


Plastic transparant vel en stift






Eerst heb ik gekozen welke motieven ik voor mijn stencil wilde gebruiken. 

Vervolgens heb ik het plastic transparant vel geplaatst en met de stift heb ik het motief afgetekend.









Uitsnijden van het motief met een hobbymes



Toen ik een afbeelding had van wat ik wilde, heb ik deze met het hobbymes uitgesneden. 

Let er wel op dat je overal bruggetjes overhoudt om al je vormen te behouden, anders blijf je gewoon met gaten zitten die je niet kunt gebruiken. Dit kun je zien bij het eindresultaat. De gekleurde gedeelten heb ik uitgesneden.







Tips: 
  • Houd het hobbymes vast zoals een pen, alleen meer rechtop. Snijd altijd naar je toe. Bij een ronding draai je het plastic transparant vel en niet je mes. Dan gaat het proces veel makkelijker.
  • Kleur de gedeelten die je wilt uitsnijden, dit is makkelijker om te zien waar je niet moet snijden.


Test

Eindresultaat


Met mijn V7 Kwast van de Action ben ik met Memento Dye inkt over het stencil heen gegaan tot ik tevreden was over de kleur. 

Ik ben zeer tevreden met de uitkomst. Ik had geen last van mijn pols en het eindproduct ziet eruit zoals ik dat wilde.

Nu heb ik inkt gebruikt, maar je kunt dit ook doen met pigmentinkt of VersaMark en dan met poeder embossen.

Binnenkort komt er uitleg voor een kaart, dan geef ik wat meer voorbeelden van wat je er mee kunt doen.







"Een hobbyist krijgt minder bekendheid dan een kunstenaar, hoewel we allemaal hetzelfde doen."

Editor: Elske Kerkhof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===