zaterdag 6 juni 2015

Aquarellen: "Lost & Found" techniek

Met Aquarellen ben ik pas een paar maanden terug mee begonnen. Maar ik vind het onvoorspelbare eindproduct zo bijzonder.

Ongeveer een ander half jaar terug ben ik van start gegaan met Olieverf. Hier heb ik me op YouTube en Google heel veel aangeleerd. Helaas had ik Aquarellen niet zo in mijn achterhoofd als kunst omdat ik meer beheer wilde op het eindproduct.

Nu hoor ik je al zeggen dat kunst toch niet beheerst moet zijn. Alleen als je dat moet aanleren, neemt dit je een tijdje langer om tot het besef te komen.


Ik begon met Acrylblok Mono Afdruk.

Acrylblok Mono Afdruk
Die vond ik zo gaaf. Voor die wat niet weet wat het is: je doet wat aquarelverf willekeurig op een acrylblok en vervolgens doe je er wat water over heen spuiten. Het blok word dan op je papier gedrukt zoals een stempel. Hoe langer je dat zo op het papier drukt, hoe meer verspreid de water en verf. Krijg je een heel unieke achtergrond.

Een plaatje wat zo een afdruk uitbeeldt ziet u hiernaast, en beneden twee varianten.

De kleuren die ik heb gebruikt waren gewoon blauw, groen en geel. Ik droogde het plaatje met mijn Heat tool.  Vervolgens ging ik het papier rond draaien en zoeken wat ik er in zou kunnen zien.

In dit geval zag ik de lucht met bomen een en paadje. Ik heb er voor gekozen alleen te accentueren met een zwarte pen van 0.3mm punt.



Andere voorbeelden van mijzelf

Acrylblok Mono Afdruk 2
Acrylblok Mono Afdruk 3

Variaties op YouTube

Er is namelijk op het internet heel veel variaties hiervan. Maar iemand de technieken heel goed uitlegt is Sandy Allnock. Ze doet het wel wat anders. Waar ik een acrylblok gebruikte heeft zij gekozen voor gewoon aquarel "wash".

Wat is aquarel "wash"? hoor ik je vragen. Wel, dat is waar je het papier geheel nat maakt met een kwast en water. Vervolgens doe je de kwast in de verf en raakt gewoon met de punt van de kwast aan het water die op het papier legt. De verf begint als het ware speels op het papier te verspreiden.

Sandy Allnock doet ook een andere techniek in deze video. Ze gebruikt zout op het nog natte papier. Het zout absorbeert de kleur en maakt er dan een heel mooie tekstuur op het papier.

De video van Sandy Allnock hier onder .Wilt u ook de tijd nemen om u te abonneren op Sandy Allnock's YouTube Kanaal?


Met de opbrengst van haar video's financiert ze een "Operation Wright Home" waar kaarten door crea beas verstuurd worden aan militaire eenheden. Ze kunnen dan gratis kaartjes aan hun families versturen.
"Alles in het leven is begon door een creatief idee."
Editor: Sytze van der Graaf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===